Al onze producten werken met Apple HomeKit Veilig betalen met iDeal Snelle verzending, binnen 24 uur verzonden
mobile navigation toggle Menu
Kies categorie close
Inloggen close

Heb je al een account bij ons? Log hieronder in om producten aan je verlanglijst toe te voegen.

Wachtwoord vergeten?

Aan de slag met Apple Homekit

Works with Homekit biedt alleen producten aan wanneer zij Apple HomeKit ondersteuning hebben. Maar wat is HomeKit nou eigenlijk? Op deze pagina leggen wij u uit wat HomeKit is, hoe het werkt en welke mogelijkheden het allemaal te bieden heeft. Kortom, dé manier hoe jij Apple Homekit eenvoudig in je leven integreert.

Enkele voorbeelden hoe jouw leven gemakkelijker kan worden met HomeKit.

  • Laat de lampen vanzelf aan gaan wanneer je in het donker thuis komt middels bewegingssensoren.
  • Bedien je lamp eenvoudig vanuit het bed met je smartphone voor het slapen gaan.
  • Zet je waterkoker ’s-ochtends aan met een slim stopcontact.

1. Wat is HomeKit?

Om je huis slim te maken heeft Apple een ecosysteem ontwikkeld onder de naam HomeKit. Je kunt in HomeKit eenvoudig apparaten toevoegen middels de Woning-app. Deze app staat standaard op iedere iPhone, iPad en Mac geïnstalleerd. Wanneer je producten toegevoegd hebt aan de woning app dan kun je deze eenvoudig bedienen met je stem via Siri, bedienen met je smart device of zelfs automatiseringen maken.

2. Wat kan ik met HomeKit?

Alle slimme apparatuur die jij in onze webshop kunt kopen kan je aansturen met HomeKit. Je kunt bijvoorbeeld verlichting bedienen, stroom schakelen en sensoren koppelen. Je kunt de lampen vanzelf laten aangaan wanneer er beweging wordt gedetecteerd. Zet een schakelaar tussen je stopcontact en de ventilator en laat hem vanzelf aan gaan wanneer er een bepaalde temperatuur wordt gemeten. Of bedien alles eenvoudig met een slimme knop/schakelaar.

3. Hoe werkt HomeKit?

Alle apparaten die te besturen zijn met HomeKit worden bestuurd vanuit de Woning-app. Dit kan vanuit huis, maar ook als je niet thuis bent is je apparatuur te bedienen. Hiervoor heb je dan wel een AppleTV, HomePod of Ipad nodig om die als hub in te stellen. Hoe dat precies werkt lees je in dit artikel. Met behulp van deze app kan je al groepen, kamers of zones maken van al je slimme apparatuur. Hieronder per onderdeel een voorbeeld van hoe je het kunt gebruiken.

Groepen:
Stel dat je graag meerdere lampen in één keer uit wil doen, bijvoorbeeld alle lampen in de woonkamer? Zet alle lampen dan in een ‘groep’ en dan kan je ze gemakkelijk aan of uit doen door te drukken op de knop of ze te bedienen via Siri.

Kamers:
Stel dat je graag overzichtelijk wil zien welke apparaten er allemaal in een kamer staan, dan kan je je apparaten in een ‘kamer’ zetten. het voordeel van apparaten in een kamer zetten is dat je een heel specifiek commando aan Siri kan geven wat bijvoorbeeld de slaapkamer betreft, bijvoorbeeld: ‘doe de nachtlamp in de slaapkamer aan’.

Zones:
Stel dat je meerdere kamers aan elkaar wil koppelen, bijvoorbeeld alle kamers op de bovenverdieping, dan is het handig om een ‘zone’ in te stellen zodat je alle apparatuur in die zone in één keer kunt bedienen.

4. Wat heb ik nodig om HomeKit te gebruiken?

Alle apparatuur die in onze webshop te koop is, is te gebruiken met HomeKit. Naast de gekochte apparatuur heb je ook nog een Ipad, Iphone, Mac of Apple Watch nodig met de Woning-app. Nieuwe apparatuur kan alleen toegevoegd worden via een Apple tablet of telefoon. Nieuwe producten toevoegen is helemaal niet lastig als je onderstaande stappen volgt.

  1. Open de Woning-app.
  2. Tik op ‘voeg accessoire toe’.
  3. Richt je camera op de HomeKit barcode die op het product staat. Lukt dit niet? Vul dan de acht cijferige code in die in de handleiding van het product staat.
  4. Druk op ‘sta toe’ en geef je apparaat een logische naam.
  5. Tik op ‘volgende’ en daarna op ‘gereed’ om klaar te zijn!

5. Welke apparatuur kan ik aansluiten op HomeKit?

Er zijn ontzettend veel slimme apparaten zoals sensoren, camera’s, lampen die allemaal werken met HomeKit. Iedereen kan ook producten maken met HomeKit ondersteuning, maar dit moet wel eerst door Apple goedgekeurd worden voor het verkocht wordt. Alle producten in onze webshop zijn door Apple goedgekeurd en daardoor aan te sluiten op HomeKit.

6. Is HomeKit gevaarlijk voor mijn privacy?

We kunnen ons voorstellen dat je nu denkt dat het allemaal wel gemakkelijk is, maar is het niet mogelijk dat de buren ineens jouw lampen bedienen? Enerzijds is HomeKit gekoppeld aan je Apple ID zodat alleen jij je apparaten kan bedienen, gegevens tussen de verschillende apparaten worden met encryptie verzonden, dat wil zeggen dat niemand anders tussen deze gegevens kan komen en ze kan stelen. Zoals hierboven al is genoemd, moet Apple alle apparaten goedkeuren, dat betekent dat er geen HomeKit producten op de markt komen die niet door een strenge selectie heen gekomen zijn. Anderzijds is het zo dat HomeKit een nieuwe ontwikkeling is waar altijd enige risico’s aan hangen. Er is wel eens een bug geweest waardoor anderen jouw apparaten konden bedienen, maar Apple heeft dit met een update weer opgelost, echter wil het niet zeggen dat dat nooit meer kan gebeuren, het is daarom belangrijk je Apple apparaat altijd bij te werken op het moment dat er nieuwe updates zijn.

7. Wat kan ik doen als HomeKit niet werkt?

Stel dat je alle moeite hebt genomen om je apparaten te koppelen, krijg je geen verbinding of is er een andere reden waarom HomeKit niet werkt. Er zijn drie redenen die vaak voorkomen op het moment dat HomeKit niet werkt dus controleer deze eerst even.

  1. Controleer nog eens goed of je bent ingelogd met je eigen Apple ID
  2. Controleer of je een goede wifi verbinding hebt
  3. Reset HomeKit in iOS

8. Kan ik HomeKit gebruiken zonder Apple?

Nee, helaas niet. Omdat HomeKit een Apple toepassing is, is de benodigde Woning-app alleen te gebruiken op een iPhone, iPad of Mac. De apparatuur die je wil gebruiken hoeft niet van Apple te zijn, je ziet of het werkt met HomeKit door de sticker ‘Works with Apple HomeKit’.

9. Wat kost HomeKit?

Helemaal niets. Het is geen apparaat waar je voor moet betalen, het is een dienst die via een gratis app werkt.

medewerker

Heb je een vraag over een product? Mail ons op info@workswithhomekit.nl